tisdag 1 februari 2011

På fri hand!

Vakna tidigt i morse för jag skulle iväg till mammas lägenhet och börja plocka bland hennes saker, tungt men tvunget!

Innan dess fick jag för mig att prova den nya pressarfoten som KM filat till mig. Detta var en sk stoppfot som jag fick  för ett x antal år sedan tillsammans i ett quiltset. Jag har använt den när jag har frihandsquiltat men eftersom den varit hel så var det svårt att se nålen och tråden. Jag tänkte först köpt en ny fjädrande fot, men tänkte att det måste gå och klippa? bort en bit på plasten. Men Km han fick fila istället för att den inte skulle spricka och "dada" så funkar den perfekt och jag sparade 300 kronor....som jag kan ha till en annan fot istället...



Den öppna foten nu!

Avigans quiltning, lite svårt att se kanske?


2 kommentarer:

Agneta sa...

Visst blir det tusen gånger bättre? Dessutom ser man sååå mycket bättre var man är och vart man ska! Jag gjorde samma sak med "Brorsans" quiltfot, fast jag bara klippte av den med en tång (gick finfint) men till "Toppis" behövs det inte, det ingår både en stängd och en öppen!
Fin quiltning!

Birgitta i Gävle sa...

Tänk att det kunde bli ganska lätt att frihandskvita när foten är öppen. Till min maskin följde det inte med någon "vanlig" frihandskviltningsfot, som jag kunde "klippa" i - bara en liten sencoramtiskk, tror jag det heter. Jag beställde en fjädrande, som var öppen redan från början och det blev mycket enklare för mig.
Det är nog skönt för dig att koppla av en stund vid symaskinen innan och kanske också efter att du har varit och gått igenom din mammas saker. Jag tycker det är jobbigt att flyttpacka mina egna saker och försöka göra mig av med en del, så jag kan nog nästan föreställa mig hur ännu mer jobbigt det blir att gå igenom ens förälders saker.
kram till dig