tisdag 19 mars 2024

Förkläde.

 Igår var jag och hälsade på en kär gammal vän från förr. Närmare bestämt redan på 70 talet bodde vi grannar i samma bostadsområde. Det var på den tiden när de vuxna tog hand om och uppfostrade även andra barn. Sa till i sandlådan eller inom hemmet, att det där är inte rätt och så gör du inte. Det var inget konstigt med det, utan var hellre mycket bra. Hade det fortsatt och varit så, så tror jag inte att det förekommit så mycket våld och elände som det gör nu. 

Vi var ett helt gäng med unga tjejer som fostrade upp och tog hand om både våra barn och varandra. En härlig tid i ens liv.

Hos henne var jag som sagt va igår eftermiddag, har så klart träffat henne sedan 70talet:O)) Hon har dock haft en tuff tid de senaste åren, med en egen stroke och hennes man som oväntat gick bort.

Jag sydde ett förkläde med broderier på, olika chili frukter, paprikor och dylikt. Hon är nämligen en hejare på att så och driva upp plantor och framför allt ta hand om skörden. Så ett förkläde tyckte jag hon behövde när hon både skördade och bakade.

Hoppas hon gillade det, det verkade så i varje fall.



                 Förklädes modellen har jag gjort själv, sytt en himla massa i en period, både till skolelever och andra. Broderierna kommer från ett äldre huskvarna broderi kollektion som nog var ett av de första jag köpte när jag handlade broderisymaskinen.


1 kommentar:

Gudrun sa...

Underbar present!!!