fredag 6 april 2012

´Fredag!

Långfredagen idag, ett verkligt aprilväder, ingen snö här nere ännu så länge, men man vet ju inte innan dagen är slut!
Tycker att nu kan det vara bra med det kalla, vi behöver lite värme och sol nu istället!

Förr i tiden var långfredagen den längsta dagen på hela året, det var drygt och det fanns inget att göra. Tänk ingen dator, inga iphoner, knappt någon Tv och fick man ha den på så var det mest tråkiga filmer om traditonen påsk..
Inga affärer var öppna, inga biografer som spelade någon film, och inga dansställen öppna..
När man läser detta kan man tro att jag är lastgammal, men det är jag faktiskt inte, född i slutet på 50-talet, så så antik är jag inte!

Dagarna går så fort så man hinner inte med allt man vill göra och ibland tänker man inte att dagarna som går är livet som försvinner!
Det gäller att stanna upp och tänka efter så man inte bara låter dagarna gå utan att fylla den med något roligt...
Som att sy till exempel:O))

Så idag har jag fortsatt lite med mina Tilda tomtar, deras byxor och rockar är utklippta och ska sen sys ihop...
Själv stoppningen tycker jag är svårast att få till snyggt, och det tar en väldigt lång tid... Så detta tänker jag spara och ta med mig till ett visst ställe dit jag ska på syträff snart. Kan bli bra att sitta och stoppa kroppsdelar när man tröttnat på att sy:O))

3 kommentarer:

Bibbi sa...

Immi... din betraktelse väcker minnen och en låång tråkig långfredag!! Jag är ungefär ju ännu äldre så då fanns heller ingen TV!! Jag ser fram emot att se dina tomtar... men du har ju tiden för dig så varför hasta? :D
Ha det gott
Kram

Gudrun sa...

Jag som är född på 40-talet minns att det var väldigt strängt.För min mormor levde och då fick man minsann inte göra något.
Tycker nog det är bättre idag, men lite eftertanke och lugn är alltid bra.
Visst är det knöligt att stoppa i vadden, ibland får man göra om det.

Ha det bra i påsk.
Kram Gudrun

Lizzan sa...

Egentligen skulle man föra in att långfredagen var data/TV/mobilfri och bara umgås hela familjen utan sånna störningar. Men i ärlighetens namn vet jag inte om jag skulle fixa det själv ;)
Glad Påsk!
Kram Lizzan