tisdag 11 augusti 2020

Baby Rompers!

Jag har sagt det tidigare, att jag gillar att sy kläder och det var med det som mitt syintresse startade.

När jag var fem, sex år, så satt jag och klippte ut och sydde ihop små dockkläder för hand...Både till Barbie och till ett s.k  penntroll, som man satte på toppen av sin blyets penna.
Inte blev det tjusigt, men det var så det började och så har det fortsatt.
Klädsömnad gillar jag fortfarande, trots att jag kanske inte gillar kläderna när de är färdiga och inte använder dom.
Jag har en hel del i garderoben som jag inte använt sedan jag sydde dom:O))

Men att sy baby och småbarnskläder det är ännu roligare..

När jag då får chansen, så gör jag gärna ett försök att få ihop något till dessa småfolk.
Allra roligast är att sy klänningar och söta små byxor.

Så i våras blev det en Rompers, inget som jag sytt tidigare, men den såg sval och skön ut.
Ja, det blev egentligen två,  ett prov och en som gavs bort.



Denna gula är provet som jag sydde, ett gammalt påslakan från 60 talet.


Och denna sydd i Tilda tyger, var den som jag gav bort!
Mönstret och beskrivningen är fri och finns här att hämta: https://lifesewsavory.com/free-romper-pattern-0-9-months/

Men som sagt jag kunde ju inte låta bli att även sy en klänning utav Tilda tyger:




Med tillhörande spetsbyxor, ett gammalt Stil mönster från 80 talet!


2 kommentarer:

Gudrun sa...

Så ljuvliga små barnkläder!! Tror du haft riktigt mysigt vid symaskinen.
Jättefina presenter!!

Kram Gudrun

Birthe Marie sa...

Så herlige barneklær! Nydelige gaver!
Jeg husker også de små pennetrollene som vi hadde på toppen av blyantene. Jeg tror vi kalte for Lykketroll og de fantes i forskjellige størrelser.