torsdag 23 september 2021

Förbinderska?

 När jag började arbeta vid 16års ålder, så började jag på LM Ericssons fabriken här i samhället. Det var en stor och åtrovärd arbetsplats för många, särskilt vi kvinnor. Där fanns både dag och kvällskift med olika arbetsuppgifter.

För min del blev det till att koppla telefonstativ tillsammans med en annan tjej. Vi var alltid två vid varje stativ och fortfarande efter alla dessa år så träffas vi! En parantes. 

På ett stativ kopplades och löddes tunna kablar i olika färger enligt ett schema efter rätta bokstäver..Detta schema avsynades och lödpunkterna skulle sitta rätt och riktigt.


Jag var på LM Ericsson från 75 - 82  då fabriken lades ner och gick i graven efter allehanda protester och demonstrationer.  På mitt anställningsbevis hade jag yrkes titeln förbinderska : O)) Ett roligt namn på ett yrke, och eftersom jag sen läste till undersköterska så förband man ju där också!

Mitt syintresse har följt mig hela livet och allt går som en röd tråd, det är scheman, beskrivningar och mönster som följt med!

Lite funderingar om livets hårda skola.

Här har jag dock sytt en till Devonpurse i rutigt tyg vilket är så modernt i höst. Man kan om man vill koppla till en tunn handväskerem och även använda denna som handväska. 



                                                Två stycken i det snygga skrivmaskinstyget.




Inga kommentarer: