söndag 5 december 2021

"Tag 49"

 Ett minne, en upplevelse eller en sak som gripet en hårt skulle veckans 49 "tag" handla om.

Jag valde snabbt tre starka kvinnor, min mormor, min mamma och min svärmor. 

Min mormor föddes i slutet på 1800 talet, upplevde två världskrig, födde tio barn, kämpade och slet för brödfödan. Det var hon som lärde mig sticka och virka,  hade en ängels tålamod och var långt före sin tid i sin tanke.'

Min äskade mamma, det var hon och pappa som fostrade mig, lärde mig att ta emot dagen och vara tålmodig. Det var hon som upplevde andra världskriget med en inkallade man.  En son som föddes i krigsutbrottet 39,  som hon fick försöka uppfostra och försörja själv, med kalla vintrar och kalla vindar hela krigstiden. Det var hon som lärde mig sy, när hon själv fick sy om kläder så min bror och hon hade något att ta på sig!

Jag föddes dock inte förens 1957 då allt hade lugnat ner sig och min bror flyttat hemifrån.

Då jobbade mamma på posten och delad ut post via cykel och efter några år fick hon tjänst inne på postkontoret. Det var hon som uppmanade mig att sy, att göra personliga kläder under 60talets era, då kvinnor blev självständiga och jag var tonåring.

I mitten på 70 talet träffade jag min man och  då blev min svärmor mig kär. En helt fantastisk kvinna som jag aldrig hörde klaga. Hon skötte själv barn,  hem och trädgård. Svärfar var polis och mycket hemifrån. De fick tre barn under tre år, först en son och sedan min man och hans tvillingbror!

Även hon sydde för att få allt att gå runt, då hon inte förvärvsarbetade utan var sk hemmafru.

Hon passade våra barn när jag arbetade, för att de skulle slippa vara på dagis, som de sa. Därför hade mina barn ett särskilt start band till sina farfäräldrar .

Nu finns inga av dessa kvinnor kvar och jag tänker på dom ofta och jag har en del sybehör kvar ifrån dom . Därför blev denna "tag" för att hedra deras minne.

                                                               
                              Ett bottentyg som varit mammas, en sydd spets som mormor gjort och en 
          brodyrspets som varit svärmor, hon har till och med skrivet på lappen vad den ska var till.
          En mönstertidning från 40talet som varit mammas, som jag hittade en bild på en söt kvinna, som                      faktiskt påminde om min mamma.

                                                


                                                      
                              Över alltsammans satte jag en bit tyll eftersom ingen av dom finns mer.


2 kommentarer:

Gudrun sa...

Så fint och så tänkvärt skrivet med kärlek!

Birthe Marie sa...

Så fine minner du har fra kvinnene som har vært i livet ditt. Tagen er fin og så kjekt at du kunne bruke gamle ting du har arvet. En vakker minne tag!