söndag 18 mars 2012

Symässan!

Igår tillbringades dagen på Symässan i Malmö tillsammans med min "sykompis" Carina..

http://symassan.wordpress.com/

Vi åkte buss dit, ett mycket bra sätt tycker vi! Det har vi (jag) gjort flera år, bussen hämtar upp en, man åker i en modern bekväm buss, man betalar för resan och  inträdet i bussen. En mässvärdinnan kom ut i bussen när vi stannat precis framför entren med en stämpel som hon stämplade ett märke på varjes hand och så fick vi gå in i en särkild kö.
Slapp att stå ute och köa och fick på så sätt egen "gräddfil"

Det fanns väldigt mycket detta året på mässan, det var flera utställare än det varit något år innan.... Där var ett flertal nya quiltbutiker där i år, bla Mias Quiltbod och Quiltknuten från Öjaby..
Mias Quiltbod hade dock inte så mycket tyger eller tillbehör med sig, synd nog, där fanns dock en hel symaskiner..Och så visade hon sitt rufstäcke som workshop, vi tog oss dock inte tid att vara med på detta då man hellre känner att man vill ju handla:O))

Hq montern var där också, men som alla andra år så har de bara symaskiner med sig, vilket jag tycker är lika synd varje år, varför kan de inte ta med sina tillbehör så som pressarfötter och ha olika sorters demos med dom.
Olika sorters nålar eller visa de sista bågarna till broderimaskinerna..
Nu är det bara broderimaskinerna som står och går hela tiden..
Visst det visades upp  lacebroderier som man sydde på tyll och sen kunde sy fast på en klänning med hjälp utav tyllen.. Så det var ju smart, men som sagt lite mera pressarfots eller cutworksdemos hade varit kul!

Tyger o Tings monter var som varje år den snyggaste med de mest snygga uppsydda alsterna.. tycker jag!


Där fanns en del utställningar bla, hade Öresundquiltarna uppvisning av en hel del underbart fina quiltar..
Där fanns Blekingesöm som visade upp hur mycker fint man kan sy utav det!
Och som vanligt unga designers som visade upp sina sydda alster..

Och som vanligt en himla massa garn och pärlor, bland pärlorna tänkte jag lite utanför ramarna och köpte lite "pling pling"

Det blev även lite annat som jag köpte, som vanligt blev det vadd, denna gången tog jag en sort med lin i, förra året köpte jag bambuvadden som var helt underbar att kvilta i. Så nu ska det bli spännande att testa  med lin i denna gången.
Några tygbitar så klart, ett mönster, lim, band, krympeplast som ska bli skoj att testa också! osv osv..

1 kommentar:

Kerstin sa...

Härliga inköp du gjort. Tyvärr hade jag ingen möjlighet att ta mig dit i år.:( Kram Kerstin