måndag 7 mars 2016

KIäder!

Tänk va kläder jag sydde när barnen var små på 80-talet.
Det fanns inga hämningar alls, då slängde man ihop några tröjor på förmiddagen och saknade grannen något till sina barn, så fanns det alltid någon liten tygbit över, så det räckte till någon liten tröja även där.

För att inte tala om alla julklappar som jag sydde, alla barnklänningar till släktens barn. Jag fick starta tidigt på hösten för att jag skulle hinna bli klar.

Man körde ner till Gittes stuvaffär, som då låg i Ysane och där kunde man gå i flera timmar om man var barnledig, vill säga.
Där fanns tyger i parti och minut, stuvbitar i jogging och plysch, som vägdes när man kom till kassan.
Metervaran kostade inte många kronor och alla färger i muddväv fanns.
Och modelldockorna stod där och skrämde barnen, men där fick man många tips på vad man kunde göra och sy utav tygerna.

Öppnar man nu ett fotoalbum så ser man de stackas barnen klädda i hemmasydda kläder, då var de såå fina men nu ser det gräsligt ut:O))

Det var overaller, det var täckjackor och västar, det var joggingdressar och klänning..
Det var gardiner och det var de flesta kläder till mig både jackor och kappor..


Dessa böckerna var de mest använda och då främst den gula, Sy kläder av mjuka tyger, i den fanns alla basmönstren i alla storlekar.
Och faktiskt så är den fortfarande aktuell, basen behövs alltid, sedan ändrar sig tygerna.

Så därför kan jag bli så sugen på att sy kläder ibland, trots att de alltid inte blir så bra nu mera, för lite har man allt legat av sig.
För det är som allt annat, ju mer man övar ju bättre blir det!

Idag blev det en Odd Molly kopia, en kofta kavaj till mig..
En tygstuv från Stof&Stil i någon konstig kvalite men syabstinensen är botad...




Idag är det måndag så därför länkar jag som vanligt till Eva som har sin måndags Visa o Berätta..


4 kommentarer:

evaj sa...

Tack Immi för din medverkan idag på Visa och Betätta måndag!! Bambikram❤️

Anonym sa...

Fin kavaj! Själv är jag uppväxt med hemmasydda kläder och har sen dess hatat (kanske lite för starkt ord) att sy kläder :)

Tumlaren sa...

Jättefin kavaj du har sytt!

Jag sydde också en del kläder förr, dock inte lika mycket som du. Nu vill jag sy en kjol till mig i tunnare jeanstyg som jag hittade i gömmorna. Jag har köpt mönster men det var väl minst ett halvår sen, mer har inte hänt ännu.

Birthe Marie sa...

Så flott jakke du har sydd deg! :-) Det ser kjekt ut å sy klær. :-)