söndag 14 april 2019

Böcker!

När jag började sy som allra mest på 70 och 80 talet, så fanns det först en bok, som var som en bibel.för oss som sydde i trikå...och senare kom det en lite modernare.


I dessa båda böcker finns det mesta, som man behöver vad det gäller mönster till kläder, sydda av trikå eller joggingtyg, som det hette på den tiden.
Dessa böcker slets det hårt på, särskilt den gula första boken är rätt så sliten.
Men faktiskt, fortfarande när trikåsömnaden har startat om och det är så modernt att sy, så funkar böckerna.

Idag har jag använt den senare boken, och sytt mig en kjol i muddväv som ska passa till en mönstrad bomberjacka som jag sytt tidigare i vår.


 Det oranga batiktyget köpte jag i en rulle på symässan i Malmö och det finns kvar till en topp också.


Och det blommiga tyget till jackan kommer ifrån Ohlssons tyger i Jönköping.








3 kommentarer:

Catarina C sa...

En härlig kombination och riktigt vårlikt!
Kram Catarina

Gudrun sa...

Så läcker kombination du sytt!Fina tyger ihop.
Kram Gudrun

Birthe Marie sa...

Så flott antrekk! :-)