söndag 27 oktober 2019

Dukens vara eller inte vara?

Jag vet inte om det kanske bara är vi handarbetande kvinnor som lägger på dukar på sina bord?
Vi som vill förnya våra bordsytor, som vill ha dom lite finare, kunna visa upp vårt hantverk?

Tänk på 50-60 talet, vad alla skulle brodera sin hemgift, namna sina handdukar, lakan och dylikt. Brodera de finaste linnedukar och de små dukarna till pynt. Även skulle det vara vävda dukar, (vilka idag säljs på auktion för ingenting).

På 70- 80 talet, då virkade man, dukar, löpare, gardiner, i bruna , gula, gröna och alla hiskliga färger som fanns och det tyckte man var jättefint att ha och pynta sitt hem med. Så klart att  vita och beight inte  är att förglömma.

Sen vet jag inte om det skedde en nergång, men ett tag nu så skulle alla bordsytor vara rena från dukar, man satte och sätter sina saker, direkt på bordet, eller på en bricka för att göra blickfång.

Var en och gör självklart vad den vill och tycker om.

Själv vill jag gärna ha någon form av dukar på vissa bord och särskilt vid de olika högtiderna, som jul och påsk.

Därför har jag sytt mig en ny jullöpare, det gäller att vara ute i tid:O))
Tygerna och ide`en, kommer från Quiltknuten i Växjö.










2 kommentarer:

Catarina C sa...

Håller med dig Immi, för mig är det självklart med dukar på borden, tycker det ser naket ut annars, tror det är en generationsfråga!
Kram Catarina

Gudrun sa...

Underbart att det är fler som gillar dukar och du gör så rätt som syr en jättefin löpare.Jag är också på gång,plockar lite bland tyger jag har.
Kram Gudrun