torsdag 26 december 2019

Annandag jul!

God fortsättning till er alla!

Idag hade denna stålkvinna min mormor Ebba haft födelsedag, dvs damen i hatten.(.den andra kvinnan är min mamma Inga.)


Denna dagen firades oftast hos mormor i Karlskrona.

Där föddes hon 1889, växte upp i fattigt elände, gifte sig med morfar Karl, fick 9 barn, var av 8 nådde vuxen ålder.
Familjen bodde på fängelset i Karlskrona, där det gjordes boende för varvsarbetarna, dvs de män som jobbade och slet på varvet.
Där fick de bo så länge det fanns arbete på varvet, sedan var det till att ge sig iväg till något annat stället..Ibland bodde de på landet utanför Karlskrona, en gång bodde hon inne i stan med jordgolv i köket!!

Mormor själv jobbade och slet för att hålla ihop familjen, gick iväg och städade tidigt, tidigt på morgon till de bättre familjerna, tog hem tvätt och tvättade och strök till de samma.
Enbart för att barnen skulle få mat på bordet.

Själv behövde hon så lite, när jag föddes 1957, hade mormor varit änka sedan länge och fick trettio år själv i lugn och ro.

Jag var ofta hos mormor, fick åka dit, ligga över och en gång fick jag ta bussen själv in till stan ifrån Pantarholmen, kanske var jag tio år, och mamma höll på att få spader.
Vi stickade innestumpor och garnet tog slut så jag var tvungen att köpa mer, ett ärtgrönt garn som det blev inneskor av.

Så här ungefär såg dom ut i modellen!
Min mormor  tillhörde även Filadelfia och jag kom ihåg att dit fick jag ibland gå med på möten:O))
Det var himla spännande, särskilt när vissa talade i tungor och ropade på vår Herre!

Min mormor åkte också på sk. semesterhem för ensamma kvinnor. Det var stora ståtliga hus, de låg ofta ute på landet och med många rum och många olika kvinnor.
Där fick de vila upp sig, fick god mat och omsorg.

Hon var även en modern kvinna och med sin tid,. Jag kom ihåg när jag träffat min man, då var jag femton år och jag ville en helg inte följa med hem till mormor, utan vara kvar och ligga över hemma hos min pojkvän, som han då var.
Det fick jag inte, för min mamma o pappa, men hon tyckte de var tramsiga och självklart skulle jag få vara hos honom, tyckte hon!
Det som dom var rädda för skulle hända, det kunde hända när som, sa hon!
Så det slutade med att jag fick vara kvar hemma:O)

Mormor var en förebild och varje gång det blir annandag jul så kommer hennes födelsedag på tal:O))
Lite tankar som kom på pränt om min mormor..det finns hur mycket som helst som kunde berättats om henne, men detta var lite.









2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Intressant att höra om gamla tider. Det var inte lätt alla gånger.

Gudrun sa...

Jag älskade min mormor,född 1883.När jag var 7 år fick hon hjärnblödning och dog. Jag saknar henne nästan varje dag och skulle så gärna velat följa henne många år.Trots dessa få år är hon också en förebild för mig.
Kram Gudrun