torsdag 7 april 2022

Blekingebroderi!

 När min mamma levde broderade hon en väldig massa Blekingesöm. Det var hängkläde, stora matborddukar, löpare, tavlor, lampskärmar, ja jag vet inte allt...Det finns säkert alster i hela släkten från hennes hobby.  Handarbete som nu helt fallit i glömska och som ingen vill ha eller för den delen brodera.

Garnet och mönstren köptes från Hemslöjden, som nu inte ens finns kvar kan jag tro!?

Jag gillade aldrig att sy den sortens broderi och lärde mig därför aldrig. Det kan kanske bero på att det var viktigt att trådarna och sömmarna gick att rätt håll. Att de broderas rakt och perfekt, att man använde lingarn i rätt färger, enbart blå, rosa och lite gult och vitt fick användas.  Min mamma var väldigt duktig med och väldigt sträng med, att skulle jag brodera, så skulle det vara rätt och riktigt. Detta var kanske både på gott och ont, för nu kan jag inte just blekingesömnadens stygnsätt..

.Men då tänker jag, att hon lever inte längre och säkert inte alla dom andra syendes damerna som bodde runt omkring här heller, så vill jag nu testa att brodera så finns det ingen broderipolis:O))

Därför plockade jag idag fram en korg från mamma som jag tog hand om när hon dog.!! 

Jösse namn vad massa garn och halvfärdiga arbeten som bara ville bli färdigställda.! 

Det är inte klokt vad hon  samlat på sig.





Ja, kanske jag kan får lite broderilust och testa att åtminstone göra någon liten duk klar.
Fast jag lovar inget!


3 kommentarer:

Gudrun sa...

Blekingesöm är så vackert! Tycker du skall testa lite, broderi är ett fint avkopplande arbete. Jag broderade så mycket bara för några år sen, nu inte ett stygn. Men då var det många fina mönster som kom med broderier. Du minns säkert Bronwyn Hayes.
Önskar dig en trevlig helg. Hoppas nu snöbyarna har gjort sitt för i vår.
Kram Gudrun

Catarina C sa...

Det var en hel del saker du har efter din mamma, bra att du inte har kastat det, för helt plötsligt en dag kommer det till användning.
Kram och trevlig helg trots snö, blåst, sol, regn/ Catarina

Kerstin sa...

Åhh så fina broderier!! Klar du måste testa! Du måste visa sen och berätta vad du tyckte om att brodera.
Kram Kerstin