måndag 5 september 2016

Mönster!

Jag vet inte om det bara är jag som blir väldigt frustrerad när man någon gång ska rita av ett mönster ifrån någon mönstertidning....
Hela bilagan med alla dessa streck som går härsan och tvärsan över pappret och så ska man förhoppningsvis hitta rätt streck ibland alla dessa olika färger!

Så igår när det var dax igen och jag tog fram nya Ottobre tidningen för att rita av ett klänningsmönster så uppkom samma fenomen igen.

Vet att jag någon gång ritat på mönsterarket med en svart tuschpenna, men då finns dom strecken kvar sen och det gillar jag inte heller.

Så DÅ kom jag på Frixon Pennan, den man kan skriva med och sen sudda och även markera på tyg med och sen stryka bort.
Fast jag vet att det sista inte är så populärt bland vissa, för efter en viss tid så kan strecken komma tillbaka.
Men för min del så använder jag penna att markera med, på avigan när jag syr lapptekink och dylikt,
och det har alltid funkat.

Men åter till mönstret, jag ritade med pennan på mönsterarket med en avvikande färg..det oranga här på bilden.


Sedan var det lätt att se igenom pappret som jag skulle rita på och när jag var klar gick det lätt att sudda bort linjerna med ett vanlig suddgummi!



Så mitt tips denna måndagen till Eva och hennes Visa och Berätta, blir detta lilla tips och om ni vill, kan ni gärna kika på min äpplestol som finns i inlägget här under, ett annat tips på stadkanter:O))

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Tack för ett bra tips att använda pennan på.
Jag gör som du, använder den på baksidan att markera med.
Kram Kerstin

Pam sa...

What a great use of the frixon pen! This pen has lots of advantages like being stable until one erases it or heats it. I use it on my practice free motion quilting squares. I know the lines return. We have to put the marked fabric in the refrigerator to make the lines return. In your part of the world you could just open a window in the winter and the lines would return. The pen has its uses but it is limited.

Quilt och Söm sa...

Jag brukar också markera ut hörn och halsringningar osv, min svärmor har ett ritbord med lampa i, helt perfekt!
Kram

evaj sa...

Tack Immi för din inspiration idag och länkning till Visa och Berätta måndag!Bambi❤️