måndag 6 augusti 2018

Loppis!

Lite svalare väder idag, kändes riktigt skönt, trots att man kan känna att vi kommit in i augusti månad, lite mörkare på kvällarna är det allt!

I helgen var jag på en insamlings loppis för en idrottsförening, varje år får föreningen in hur mycket saker som helst och de sälj för knappt ingenting.

Jag gick runt kring stånden och i det, där de sålde tyg och handarbete, hittade jag en stor ny tygbit. I något material som jag inte kände igen, lite blankt, svalt och slinkigt.. Jag visste direkt vad jag skulle ha det till.
Så jag prutade till mig det för en tia och slängde det direkt i tvättmaskinen när jag kom hem. Det torkade på mindre än en timme ute på linan..



Jag skulle sy en byxkjol, en kjol som återigen blivet på modet i sykretsar..
 Då jag visste, att jag hade ett gammalt mönster ifrån 80-talet någonstans, så hittade jag det till slut..


Dessa shorts hade jag sytt förr ut, det låg till och med små tygbitar, provbitar i bland mönsterdelarna och då tyckte jag att de funkade och var jättesköna.

Dock kände jag! att jag får nog lägga till några extra centimetrar på sömsmånen sedan sist, så det gjorde jag!

Tror dock inte att det hade behövts, för byxorna var stora som ett hus och trots att jag sydde in dom, så kändes de inte rätt i modell eller form för mig!

Nu var ju detta varken mönstret eller tygets fel, för så kan det ju va ibland och då är det rätt okej att man inte gav mer än en tia för tyget:O)))


En länk till Eva Bambi som har sin Visa o Berätta öppen,  det är alltid mycket att kika på där..




2 kommentarer:

Catarina C sa...

Tyget ser härligt ut, synd att du inte blev nöjd med hur shortsen blev, men så kan det bli ibland!
Kram Catarina

EirinH sa...

Artig ide! Synd at du ikke kan bruke plagget siden stoffet var så vakkert!
Ønsker deg en flott sommerdag!